תקן הבנייה הירוקה – מה זה אומר ואיך זה משפיע על הקבלנים?

צרו איתנו קשר

תוכן עניינים

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הם בין הנושאים הנוכחים ביותר בתודעה הציבורית כיום, ולא בכדי. ביכולתו של משבר האקלים להמטיר עלינו מגוון של אסונות טבע, כמו שיטפונות, תקופות בצורת, הוריקנים וגלי חום. לכן, זה לא פלא שבתחילת חודש מרץ השנה, נכנס לתוקפו התקן הישראלי לבנייה ירוקה. מדובר בתקן מחייב, אשר חל על כל בנייה חדשה שמתבצעת (אך יכול להועיל משמעותית גם לתהליכי שיפוצים בבנייה קיימת) – בין אם לצורך המגזר הפרטי, ובין אם לצורך המגזר הציבורי או המגזר העסקי. אז מהי בכלל בנייה ירוקה, מהם תנאי הסף לעמידה בתקן החדש ומה עוד חשוב לדעת בנושא? 

עולם הבנייה ומשבר האקלים

לפני שנפרט אודות התקן, יש להבין תחילה את הבעייתיות בעולם הבנייה, הן הבנייה החדשה והן בעולם השיפוצים, ואת האופן שבו הוא לוקח חלק משמעותי במשבר האקלים. מבין כלל התעשיות המזהמות שקיימות כיום, תעשיית הבנייה והשיפוצים היא אחת מהתעשייתיות המזהמות ביותר, שכן היא אחראית על לא פחות מ-30% מפליטת גזי החממה, ועל 40% מצריכת האנרגיה העולמית. לאלה מצטרפים כמות הפסולת העצומה הכרוכה בעבודות הבנייה, כמו גם השימוש הרב במים וניצול של משאבי טבע שונים. על מנת להפוך את תחום הבנייה לבר-קיימא, ולאפשר להמשיך לעסוק בו תוך פגיעה מינימלית בסביבה, במדינות רבות בעולם כבר הותקנו תקנות לבנייה ירוקה – וכעת (באיחור משמעותי משאר העולם, יש לציין) גם מדינת ישראל מצטרפת למאבק החשוב.

מהו תקן הבנייה הירוקה?

למרבה הפלא, תקן הבנייה הירוקה הוא לא תקן חדש כלל. למעשה, התקן נכתב כבר בשנת 2005, ומאז עבר לא מעט שינויים, אם כי תמיד נותר וולונטרי ולא מחייב – כך שהקבלנים היו יכולים לבחור אם ברצונם לעמוד בו או לא. בשנת 2013, בעקבות סקר אפיון ומיפוי פליטות גזים שהתבצע ברחבי הארץ, והצביע על כך שמקורם של רוב גזי החממה הוא בבניינים, החליטו ראשי עיריות פורום הערים העצמאיות (פורום 15) לחייב על בנייה על פי התקן בשטחן. התקנות הארציות אימצו את אותה מדיניות, וכעת הקבלנים מחויבים בבנייה לפי התקן בכל הרשויות המקומיות בארץ, ולא רק בערי פורום ה-15. השינוי האחרון בתקן הפך למחייב במבני מגורים, מוסדות חינוך, משרדים, מבנים למסחר וכדומה, ומכיל קריטריונים ברורים בין היתר בכל הנוגע לשימוש במים, צריכת אנרגיה, אופי החומרים המשמשים לבנייה ועוד.

כיצד התקן החדש צפוי להשפיע עליכם, הקבלנים?

כפי שניתן לראות, מטרתה העיקרית של הבנייה הירוקה היא לצמצם את השפעת המבנים על הסביבה ועל האדם. בין היתר, התקן החדש ידרוש מהקבלים צורת עבודה שונה – כזו שדורשת תכנון טוב יותר של מיקום המבנה ופתחי האוורור שבו, ביצוע בידוד תרמי איכותי, שימוש בחומרים "בריאים" שמתאפיינים בפליטת רעלים נמוכה, שימוש בחומרים שלא פולטים קרינה ועוד. אלה יסייעו לא רק בשמירה על בריאות השוהים במבנה, אלא גם יחסכו להם משמעותית במשאבים כלכליים. כך, למשל, בידוד תרמי טוב יאפשר לדיירים להשתמש בפחות חשמל לטובת קירור או חימום הבית. את אותם שינויים וחשיבה מחודשת ניתן יהיה ליישם כמובן גם בתעשיית השיפוצים, על ידי קבלת החלטות ובחירה בחומרי גלם ירוקים, שיטיבו מאד עם הלקוח.  

מעבר לצד הלקוח, חשוב להבין כי מדובר בעניין שיכול להיטיב גם עם הקבלנים – ובייחוד עם כאלה שלומדים את התחום לעומקו , כאלו שביצעו את מבחני רשם הקבלנים בהצלחה וכעת הינם קבלנים רשומים בפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון. קבלנים אלה יזכו ליתרון משמעותי על פני המתחרים שלהם, כיוון שאנשים רבים מעוניינים לרכוש מבנים או דירות שעומדים בתקן הבנייה הירוקה, או לבצע שיפוץ "ירוק" בנכס קיים, הן בשל העובדה שמדובר בבנייה איכותית ובריאה יותר עבורם, והן בשל העובדה שבנייה או שיפוץ כזה יחסוך להם כסף בטווח הארוך. את אלה, יוכל הקבלן לבצע רק אם יהיה מיומן ומקצועי דיו, ויקפיד להישאר בחוד החנית ובחזית הטכנולוגיה בתחום. כדי להפוך לקבלן אשר רשום בפנקס הקבלנים תוכלו לעבור קורס מקוון ומקיף ב-"מכלל", שיכין אתכם לבחינת רשם הקבלנים בדרך להפיכתכם –"קבלנים רשומים".

הסיווג הנ"ל יאפשר לכם למקסם את מלוא הפוטנציאל שלכם בתחום, כמו גם לקחת פרויקטים גדולים, רווחיים ומשמעותיים יותר. 

תוכן עניינים

צרו איתנו קשר

לקוחות ממליצים

נוסף לאחרונה

Call Now Button דילוג לתוכן